
E-1 Media Development 1/2015

EDITORIAL
What’s in a name? In 1989, the ruling military 
junta changed the name of Burma to Myanmar, 
one year after thousands were killed in the 
suppression of a popular uprising. The change 
was recognised by the United Nations and by 
countries such as France and Japan, but not by 
the United States and the United Kingdom.

A statement at the time by the UK Foreign 
Office said, “Burma’s democracy movement 
prefers the form ‘Burma’ because they do 
not accept the legitimacy of the unelected 
military regime to change the official name of 
the country. Internationally, both names are 
recognised.” The European Union sat on the 
fence by adopting the compromise “Burma/
Myanmar”.

The name “Burma” derives from the 
ethnic Burman (or Bamar) majority and, 
following local custom, was adopted by British 
colonialists in the 19th century. The more 
formal indigenous name “Myanmar” has been 
used for centuries in titles, literature, and 
official documents. The English language 
version of the 1947 Constitution, prepared 
the year before the country regained its 
independence, referred to the “Union of 
Burma”, while the Burmese language version 
used the name “Myanmar”.

Burma’s opposition movement clung to 
the old name as a protest against the military 
regime. The opposition said that it was a 
matter that could only be decided by the people. 
The name Myanmar is also controversial at 
another level. It can be traced back to the pre-
colonial period when successive kings ruled 
the central lowlands of Burma and periodically 
clashed with the states and societies around them. 
It implies the continuing political dominance 
of the major ethnic group living within the 
geographical boundaries inherited from the 
British in 1948. This is a problem for many of the 
country’s ethnic nationalities.

To some, the use of either “Burma” or 
“Myanmar” represents a political position. To 

call the country Myanmar is deemed by activists 
to denote sympathy for the military regime. To 
the government, continued use of the country’s 
former name is considered insulting. Yet, many 
who preferred to use “Burma” after 1989 did so 
without such connotations, arguing that “Burma” 
is more easily recognised than “Myanmar” and 
lends itself to the adjective “Burmese”. Myanmar 
does not have an equivalent adjective in English.

Such linguistic tensions are symptomatic of 
Burma’s inner turmoil, a country of over 51 
million people with 135 distinct ethnic groups 
speaking 11 languages. The Bamar form an 
estimated 68% of the population; the Shan 
10%; the Kayin 7%; the Rakhine people 4%; 
and overseas Chinese approximately 3%. They 
prefer the term “ethnic nationality” to “ethnic 
minority” as the term “minority” deepens their 
sense of insecurity in the face of what is often 

The Shwedagon Pagoda in Yangon, Burma, is a 

Buddhist shrine. According to legend, it has existed for 

2,600 years, making it the oldest pagoda in the world. 

(Photo: Ralf-Andre-Lettau.)



E-2 Media Development 1/2015

described as “Burmanisation” – the proliferation 
and domination of the Bamar culture over other 
groups.

And then there are the Rohingya, a relatively 
small ethnic group who practice Islam and 
whose origin is disputed. Some say they are 
indigenous to the state of Rakhine and others 
contend they are migrants from East Bengal, 
today’s Bangladesh, who came to Burma during 
the period of British rule. In 2012 riots took 
place between Rohingya and Arakanese in 
northern Rakhine State. The government 
responded by imposing curfews, deploying 
troops in the region, and declaring a state of 
emergency allowing the military to oversee the 
administration of the region. 

In July 2012, the Burmese government omitted 
the Rohingya – since 1982 classified as “stateless 
Bengali Muslims from Bangladesh” – on the 
government’s list of more than 130 ethnic races. 
The government said that the Rohingya have no 
claim to Burmese citizenship.

Stalled reform

At a press conference in November 2014, 
opposition leader Aung San Suu Kyi was asked 
for her assessment of Myanmar’s reform process. 
“Stalled,” she replied, before challenging anyone 
in the room to name a significant change that 
had taken place in the previous two years. 
Commentators concur with the view that the 
pace of political change has slowed since the early 
reforms introduced when Thein Sein became 
President in 2011.

At that time, many political prisoners were 
released, censorship of newspapers and the 
Internet was lifted and a (flawed) law passed 
allowing public demonstrations. In a short 
period of time, control over one of the world’s 
most tightly controlled societies was relaxed. 
Private newspapers regularly carried stories of 
demonstrations – mostly connected to land rights 
– and criticism of government ministers.

But that thaw has not continued and many 
believe that the real objective is to leave the army 
in charge of a nation but with the appearance of 
it being more democratic yet subject to the same 

old constraints. One key frustration is that the 
country’s Constitution has not been rewritten.

Drafted in 2008, the current Constitution 
guarantees the military a quarter of the seats 
in the Hluttaw (the Burmese parliament). 
Opposition leaders have focused on two Articles 
they want removed: the clause barring anyone 
who has foreign family members from becoming 
president (which effectively prevents Suu Kyi 
from standing) and Article 436, which gives the 
army a veto on constitutional changes.

Altering the “Suu Kyi clause” has been 
dismissed outright as a “threat to national 
sovereignty”, while amending Article 436 will 
be discussed in parliament, although if the 
army remains opposed there is no way it can be 
changed. Nevertheless, senior leaders are said to 
be discussing possible compromises.

Then there is the issue of equal rights for 
minorities. Ever since independence (1948), 
Burma has never been truly at peace, with 
minority ethnic groups fighting guerrilla wars 
against the Burman-dominated state. The 
last three years have seen progress towards a 
nationwide ceasefire agreement to which all the 
major rebel groups were drawn by the promise 
of dialogue about a more inclusive future. But 
recently clashes have begun again.

Media scenario

Print and broadcast media in Burma have faced 
strict censorship and regulation since the March 
1962 military coup d’état. The Constitution 
provides for freedom of speech and the press, but 
in practice the military government prohibited 
the exercise of those rights. After the coup d’état, 
journalists responded by forming the Burma 
Press Council to protect press freedom. Within 
a month, however, several journalists had been 
arrested and publications shut down. By 1988, 
the number of newspapers had decreased from 
30 to eight and the media gradually became the 
mouthpiece of the military junta.

On 20 August 2012, Burma announced that it 
would stop censoring media before publication. 
Newspapers and other outlets no longer had 
to be approved by state censors, but journalists 



E-3 Media Development 1/2015

in the country could still face consequences 
for what they wrote or said. On 4 March 2014 
Burma’s Parliament formally approved two laws 
to regulate the country’s media, which lawmakers 
said would extend press freedom despite leaving 
media licensing in the hands of the Ministry of 
Information. Easing restrictions is one example 
of reform undertaken by the quasi-civilian 
government of President Thein Sein, but media 
freedom advocates have warned that recent 
moves by the government threaten those gains, 
which they say must be enshrined in law.

ARTICLE 19, the human rights organisation 
dedicated to promoting freedom of expression 
and information, analysed the 2014 “Printing 
and Publishing Law of Myanmar” in the light 
of international standards on freedom of 
expression. The new Law represents a step 
forward compared to its draconian predecessor 
of 1962. It no longer facilitates prior censorship, 
and the penalties imposable under it are relatively 
modest. Oversight of the printing and publishing 
sector has been partly transferred from the 
government to the courts.

However, ARTICLE 19 questions if a specific 
law to regulate the printing and publishing 
sector is needed at all, since its primary impact 

is to create a series of bureaucratic 
formalities such as registering 
with the Ministry of Information 
and sending it information on the 
import and export of publications. 
While these procedures are less 
problematic than those under the 
1962 law, it is not clear why they 
are necessary.

Internet access

In the early hours of 5 August 
2013, Burma completely 
disappeared from the worldwide 
Internet. A total outage followed a 
series of problems with the power 
supply to the terrestrial cables, 
disrupting the connection to the 
country’s undersea link on and 
off for two weeks and causing the 

country’s normally slow Internet service to grind 
almost to a halt.

One of the main factors dragging down 
Burma’s Internet is that there is simply not 
enough capacity or bandwidth on the domestic 
network and international connections to 
support the amount of people going online. 
However, conspiracy theories abound, 
from suspicion over why problems seem to 
occur every year near the anniversary of the 
1988 democracy protests to claims that the 
government deliberately slows the Internet 
down.

In 2011, Freedom House ranked Burma’s 
Internet policies as the world’s second most 
repressive – surpassed only by Iran, and in 
the same league as China and Vietnam. To 
keep citizens in the dark, Burma’s government 
routinely restricted Internet access and censored 
large amounts of online content, including most 
foreign media. Those who defied them faced 
severe penalties.

In 2012, the government unblocked most 
previously banned content, including the 
websites of outlets that frequently criticized the 
regime, and stopped requiring journalists to 
submit content to government censors before 



E-4 Media Development 1/2015

publication. Today, those that can afford access 
can see whatever they want online. Exiled news 
organisations have moved into Yangon, their 
online presence now accessible from within 
the country. Webmail and social media, once 
blocked, are increasingly popular despite low 
Internet penetration. Facebook is home to most 
of the country’s million or so Internet users – 
although just 2% of the population.

Burma’s transition to greater democracy is 
proving a test case for communication rights 
in practice. If the government is serious about 
unifying and reconciling its different peoples 
and allowing them a voice in policy-making, it 
will have to grant them open access to media 
platforms that enable them to express their 
opinions and to raise issues of public concern.

The Burmese people may find inspiration for 
their ongoing 
struggle in 
the Burmese 
journalist and 
politician Win 
Tin (photo 
left by Soe-
Zeya-Tun), 
imprisoned by 
the military 
government 
in 1989 for his 
critical writings 
and for taking 
up a leadership 
position in the 
National League 
for Democracy. 

After his release in 2008, Win Tin continued to 
wear his blue prison shirt “because my friends 
were still in prison, and I feel that the Burmese 
people, as a whole, are still in prison.”

Win Tin died on 21 April 2014. While 
incarcerated, he had written on the wall of his 
cell, “As long as the black stripes on the yellow 
background are painted vividly enough, the tiger 
is still a tiger.” It’s a warning the Burmese people 
understand very well. But can the tiger change its 
stripes? n


